HTML

Csak hogy tudjon rólam, aki akar...

Csak hogy tudjon rólam, aki akar...

Friss topikok

  • cicabajusz (törölt): üdvi! :) Remélem legalább a Lukjanyenko könyvek alapján mész, hogy megtudd, merre járt Anton Goro... (2011.02.23. 19:21) Ja és még...
  • juliacska.kulka1988: uramisten, nagyon bizarr (2011.02.07. 18:25) Vasárnap, feb6
  • AjóöregKopter: Hát nemtom, nekem ez a Lumen elég gyenge. Nagyon kislányos, fos zene, nincs benne átütöerő. Nincs ... (2010.12.01. 16:03) November 28, vasárnap reggel
  • AjóöregKopter: Ja, persze, gondolhattam volna :) Odakint nem lehet kapni szőlőskertes bort? Biztos van vmi olcsób... (2010.11.15. 17:33) Nov 4, 4 napos ünnep
  • stifi: Ja, és képzeljétek, végre van fűtés a koliban! Elég gyenge, de reggel legalább nincs rekedt hangom... (2010.10.03. 22:19) Úgy látszik, főként vasárnap esténként írok... :)

Linkblog

Robbantások.

2010.03.29. 08:53 stifi

Robbantás történt hétfőn kora reggel a moszkvai metró Ljubjanka állomásán, a metró egyik kocsijában. Tizenöt ember a metrókocsiban, 11 pedig a peronon halt meg. Nem sokkal az első robbanás után egy újabb detonáció is történt, a Park Kultury állomásnál, a legfrissebb jelentések szerint itt 12 ember halt meg. Az Interfax hírügynökség értesülése szerint az első robbantást öngyilkos merénylő követte el a Lubjanka állomáson. Itt van az FSZB (volt KGB) székház.

Én jól vagyok, bár reggel én is metróztam. Nem kellett volna.

Az érintett vonal a piros. A második robbantás a vonal körgyűrűvel való déli találkozási pontján volt, az első 4 állomással fentebb.

http://www.critical.ru/conf2007/images/moscow_metro.gif

 

25 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://stifi.blog.hu/api/trackback/id/tr211876594

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

stifi 2010.03.29. 09:07:47

Újabb hír:
A sérültek száma pedig összesen 18, köztük súlyos állapotúak is vannak. A Lubjanka állomáson történt robbanásban 22 ember halt meg, 11 megsérült, a Park Kulturi állomáson a halottak száma 14, a sérülteké 7 - közölte a rendkívüli helyzetek minisztériumának szóvivője. Az ügyészség terrorcselekménynek minősítette a történteket.

Mindkét metróvonalon számos szerelvény vesztegel az alagutakban, s mivel az egész belvárost, továbbá a város legforgalmasabb útvonalán, a Szadovaja körúton lévő Park Kulturi állomás környékét lezárták a forgalom elől, Moszkvában gyakorlatilag teljesen leállt a forgalom.

A reggeli csúcsforgalomban egyébként is kapacitása végső határán működő metró érintett vonalán, amely az egész várost átszeli, leállt a forgalom, az állomást lezárták. A központi Lubljanka téren a felszíni forgalmat is elterelik, mert a mentők, a rendkívüli helyzetek minisztériuma, a belügyi szervek és az ügyészség több tucat autója áll a helyszínen.

stifi 2010.03.29. 09:08:44

43-ra nőtt a moszkvai metróban hétfő reggel történt kettős robbanás halálos áldozatainak száma a hivatalos adatok szerint.

stifi 2010.03.29. 10:10:02

Az orosz Szövetségi Biztonsági Szolgálat (FSZB) közlése szerint női öngyilkos merénylők hajtották végre a moszkvai metróban történt robbantásokat. Ugyanezt nyilatkozta a moszkvai főügyész, valamint a moszkvai polgármester is - jelentették orosz hírügynökségek.

Az első robbanás helyi idő szerint nyolc óra előtt pár perccel történt a Lubjanka állomáson. A vészhelyzetekkel foglalkozó orosz minisztérium szóvivőjének elmondása szerint egy metrókocsiban történt a robbanás, amikor a szerelvény beállt az állomásra. A második robbanás nagyjából negyven perccel később történt, a szintén az orosz főváros központjában található Kulturij Park megállónál.

Jurij Szjomin moszkvai főügyész az első robbanás helyszínénél nyilatkozva azt közölte, hogy az első robbanásban legalább 19, a másodikban pedig 14 ember halt meg. A vészhelyzetekkel foglalkozó orosz minisztérium szóvivője először azt mondta, hogy a Lubjanka állomásnál történt robbanásban 25 ember halt meg, de ezt később 22-re módosította. Az AFP francia hírügynökségnek nyilatkozó szóvivő információi szerint a második merényletben 12-en haltak meg.

Nincs magyar halott

A moszkvai magyar nagykövetség tudomása szerint nincs magyar halottja, illetve sebesültje a kettős robbantásnak. Gilyán György moszkvai nagykövet a Független Hírügynökségnek elmondta: egyelőre olyan telefon sem érkezett hozzájuk, amelyben magyar eltűntekről számoltak volna be, vagy hozzátartozók felől érdeklődtek volna.

stifi 2010.03.29. 10:52:02

A mobiltelefon-hálózat működése akadozik (tapasztalom), a szolgáltatók szerint egyelőre nem tudni, megsérült-e a hálózat vagy csak túlterhelt.

Noha a hatóságoknál forródróton lehet érdeklődni az áldozatok után, mindkét állomás környékén egyre nagyobb tömeg gyűlik össze a munkába induló és a rokonaik keresésére induló emberekből.

Az orosz fővárosban alig fél órával a második robbantás után elterjedt a hír, hogy a Proszpekt Mira állomáson is volt robbantás (ez már az én vonalamon van), de ezt a rendkívüli helyzetek minisztériuma és az ügyészség megcáfolta.

Super 64 2010.03.29. 19:02:08

Mi a moszkvaiak (oroszok) véleménye a történtekről, kikre gyanakodnak, mint elkövetőkre?

stifi 2010.03.29. 19:20:30

A most következő írásom nem jellemez engem, nincs benne személyes vélemény, tehát kérem emiatt senki ne rasszistázzon!
Oroszországban nagy problémát jelent, hogy rengeteg nemzetiség él egy országban. Az oroszok nézőpontjából a legnagyobb "problémát" a kaukázusi népek jelentik. Itt, Oroszországban különben is nagy népszerűségnek örvend a nacionalizmus, a jobboldali gondolkodásmód, és az ilyen esetek csak olajat jelentenek a tűzön. Szóval most a muzulmánok, kaukázusi népek a gyanúsak, nem kívánatosak.
Állítólag (hangsúlyozom, nekem is moszkvaiak mesélték, nem hivatalos a forrás) ma a metrón is kivertek a kocsiból két muzulmán nőt, azért, mert muzulmánok, és a mai akciók után hogy képzelik, hogy felszállnak a még működő vonalakra. Ezután (állítólag, hangsúlyozom) egy dzsihádot hirdető moszkvai mozgalom kijelentette, hogy jó, akkor ha a moszkvaiaknak ez nem volt elég, akkor kaphatnak még...
Áprilisban pedig Hitler születésnapja alkalmából a szélsőséges nacionalisták is "ünnepi programmal" készülnek, szóval azt hiszem, hogy lesz még elég sajnálatos esemény Moszkva történetében.

Super 64 2010.03.29. 19:32:30

Nagyon köszönöm a (gyors) választ.
Azt olvastam, hogy a történtek kapcsán az "Oroszországi Muzulmánok Tanácsa" (vagy valami ilyesmi, mert már elfelejtettem a pontos nevüket - ezúton is bocsánatot kérek ezért tőlük) kiadott egy közleményt, aminek a fő gondolata az volt, hogy "a muzulmán nem terrorista, a terrorista nem muzulmán", illetve, hogy ilyesmit a Korán nem tesz lehetővé. Ez szerintem teljesen korrekt.

Amit írtál, az rendkívül sajnálatos a normális (vö. nem terrorista) oroszországi muzulmánokra nézve, ugyanakkor az oroszok szempontjából azért érthető, hogy ez muzulmán láttán görcsbe ugrik a gyomruk. Mindkét félnek az lenne a legjobb, ha mihamarabb végeznének a "szervek" a terroristákkal...

Ne haragudj, még egy hülye kérdés: mit keresnek az orosz ügyészek a helyszínen? (Nálunk ilyesmiről még nem igazán hallottam, csak azért.) Az ismertségüket alapozzák meg vagy érdemi tevékenységet is végeznek?

stifi 2010.03.29. 19:36:39

Erre sajnos nem tudok jól válaszolni. Nem tudom. Oroszország más, mint Magyarország. Lehet, hogy itt ők is helyszínelnek. Meg valószínűleg az is "segített" nekik, hogy a KGB utódjának, az FSZB székháza alatt robbantottak, 100 méterre a Kremltől, meg a Dumától. Mintha nálunk a Kossuth téren csinálják ugyanezt.
Az tiszta sor, hogy nem Koránfüggő, meg muzulmánfüggő a kérdés, ennél sokkal összetettebb. De sajnos ezzel nehéz kezdeni bármit is.
A blogot egyébként honnan találtad meg? :)

stifi 2010.03.29. 19:40:13

Közben jönnek újabb információk a témával kapcsolatban:
Csecsen csoport vállalta a moszkvai robbantásokat

Néhány órával a hétfői merényletek után egy csecsen szeparatisták által vezetett honlap vállalta a felelősséget a moszkvai metróban történt robbantásokért.

A Timesonline információi szerint a nyilatkozatról az orosz hatóságok még nem állapították meg, hogy igaz-e, vagy sem, de a gyanú árnyéka már így is elsősorban a csecsen lázadókra vetült. Több dolog is utal arra, hogy a bűntény hozzájuk köthető.
Ők ugyanis több alkalommal is női öngyilkos merénylőkkel robbantattak Oroszország-szerte. Német szakértők szerint azért, mert a kaukázusi konfliktusban az utóbbi években számos csecsen férfi vesztette életét, és hozzátartozóik, köztük feleségeik bosszút esküdtek.
Ráadásul egyes elméletek szerint a dátum, 2010. március 29. is szimbolikus jelentőséggel bír. Tíz éve ezen a napon ölték meg az orosz különleges alakulat 52 tagját a csecsen erők az orosz-csecsen háború alatt, s a mostani akcióval talán erre akarták emlékeztetni Oroszországot.

stifi 2010.03.29. 19:41:34

Iszlám extrémizmus, orosz megszállókkal szembeni ellenállás, valamint a családtagok elvesztése miatti bosszúvágy – leginkább ezek a motívumok húzódnak meg a csecsenföldi öngyilkos női merénylők tette mögött, akik „fekete özvegyek” néven híresültek el a médiában. A hétfői moszkvai robbantásokat is ők hajtották végre. Ugyan nők már az 1994-96 közötti első csecsen háborúban is részt vettek, illetve 1997. áprilisában két csecsen nő helyezte el a bombákat a felrobbant orosz személyvonaton, az első női öngyilkos akcióra azonban csak 10 éve került sor. 2000 júniusában Khava Barayeva egy robbanóanyaggal megrakott teherautót vezetett bele egy orosz katonai épületbe, a merényletben 27 orosz katona halt meg. Elza Gazuyeva – aki a férje halálát bosszulta meg 2001. novemberében – öngyilkos akciójával pedig tipikus képviselője lett azoknak a csecsen női merénylőknek, akikre később a „fekete özvegyek” elnevezést ragasztotta a média.

Színházban, repülőgépen, iskolában

A csecsen női terroristák számos öngyilkos akciót hajtottak végre. Közülük a legismertebb merényletek a 2002-ben a Dubrovka színházbeli túszejtő akció, amelyben a 41 terrorista közül 19 nő volt, a 2004-es repülőgép-merénylet (két öngyilkos-merénylőnő felrobbantotta magát egy-egy orosz belföldi utasszállító repülőgépen), valamint a 2004. szeptemberi beszláni túszszedő akció, amelyben legalább két női terrorista is részt vett.

Zsarolásból vagy meggyőződésből

A terrorszakértők a csecsen női öngyilkos terroristáknak két fő profilját különböztetik meg. Vannak egyrészt a gyenge akaratú, elnyomott muszlim nők, akiket csecsen férfiak lelki vagy fizikai erőszakkal, zsarolással kényszerítenek öngyilkos akció végrehajtására. Másrészt pedig azok a nők, akik tudatosan vállalják el az öngyilkos merényletet, többségük a férjét vagy a fivérét veszítette el a csecsen háborúban, ők az úgynevezett „fekete özvegyek”. Ebbe a kategóriába sorolhatók azok a nők is, akik ideológiai meggyőződésből áldozzák fel magukat.

A csecsen vezetők túlnyomórészt propagandacélokra használják a „fekete özvegyeket”, mondván az öngyilkos női merénylő a média középpontjába kerül, s ezáltal felhívja a világ figyelmét a csecsenek ügyének jogosságára.

Super 64 2010.03.29. 19:56:49

Köszönöm.
Már jó ideje a kedvencek között van a blogod, de ha agyonversz, sem tudom megmondani, hogyan keveredtem anno ide. :) Feltehetően valami orosz téma után bogarásztam...

stifi 2010.03.29. 20:03:49

Hehe, hát, jó tudni. Még akkor is meglepődök, ha egy régen látott barát ír, hogy "olvasom ám a blogodat". Így meg főleg... :) Szóval üdvözöllek az "olvasóim" között, igyekszem tartalommal megtölteni a blogot, mert főleg az utóbbi időben tudtam meg sok ismerősről, hogy azért van, aki látogatja.
(Egyébként Stifter Ádám vagyok, és nagyon örülök!)

Super 64 2010.03.29. 21:32:24

Köszönöm, részemről a megtiszteltetés!
Ha minden igaz, e-mailed érkezett - persze én ezt nem tudhatom, szóval ez csak egy tipp valójában... :)

AjóöregKopter 2010.03.29. 22:34:22

Csak annyit fűznék hozzá a történtekhez, hogy Mo-n is kinn vannak az ügyészek helyszínelni, ugyanis van egy olyan szerv h Nyomozó Ügyészség, és ők érdemi munkát végeznek a nyomozás során, ergo helyszínelés, tanúk, szemtanúk, gyanusítottak ki ill meghallgatása, felügyelik a nyomozó hatóságok munkáját, stb. Gondolom uanez megvan Oroszországban is, a főügyész meg mint az ügyészek vezetője volt jelen.

stifi 2010.03.30. 06:28:34

Na, milyen jó, hogy van jogászunk is! ;)
Üdv, Kopasz!

Kis kiegészítés:
A Lubjankán a Vörös Nyíl (Krasznaja Sztrela) elnevezésű szerelvény sérült meg, de még nincs döntés arról, hogy helyrehozzák-e, vagy leselejtezik. A szerelvény 2006. október 9. óta közlekedik a vonalon, s indítását a Moszkva és Szentpétervár közötti, azonos nevű vonat első útjának 75. évfordulójára időzítették. A többi metrószerelvénytől eltérően kívül vörös színűek a kocsijai, belül pedig nincsenek reklámok, hanem az azonos nevű vasúti szerelvény történetét bemutató képekkel díszítették a falakat.

(Én is utaztam ezen a szerelvényen, nem egyszer. Vannak róla nagyon jó fényképeim is...)

stifi 2010.03.30. 06:30:42

A törvényhozás alelnöke, Vlagyimir Zsirinovszkij máris a migrációs politika szigorítását és egy minden orosz állampolgárra kiterjedő ujjlenyomatbank létrehozását javasolta. Újra felélénkültek a metrókba fémkereső kapukat követelő hangok, és azoké is, akik „zárt várossá” nyilvánítanák Moszkvát. (Igaz, bizonyos korlátozások most is élnek: a fővárosban senki sem tartózkodhat három napnál tovább bejelentett lakcím nélkül.)

stifi 2010.04.02. 19:52:51

Azonosították a két moszkvai öngyilkos merénylőt. Az orosz hatóságok azonosították a hétfői moszkvai rebbantások két elkövetőjét, mindketten szélsőséges harcosok özvegyei voltak. Az orosz biztonsági szolgálat főnöke szerint már azt is tudják, kik szervezték a merényleteket, több embert már őrizetbe is vettek. Dimitrij Medvegyev elnök egy dagesztáni tanácskozáson azt mondta: az eddigieknél keményebben kell fellépni a terrorizmus ellen. Azonosították a moszkvai metróban hétfőn elkövetett két robbantás öngyilkos merénylőjét - jelentette a lifenews.ru orosz honlap csütörtökön, bár a közlést hivatalosan még nem erősítették meg. A honlap szerint egyikük Umalat Magomedov, egy szélsőséges dagesztáni csoport tavaly decemberben megölt vezérének az özvegye. A másik a húszéves Marha Usztarhanova, Szaid-Emin Hizrijev ugyancsak megölt gudermeszi szélsőséges özvegye.

Sikerült tisztázni azt is, hogy a két asszony egy kísérővel a dagesztáni Kizljarból, busszal indult el, és hétfőn hajnali két óra körül érkezett Moszkvába, a Luzsnyiki autóbusz-végállomásra. Az őket szállító busz vezetőjét és minden utasát kihallgatták. Noha a másfél napos út után, éjszakai érkezés esetén a buszvezetők általában a buszban alszanak, és ezt megengedik az utasoknak is, mire a többiek felébredtek, a két nő és a kísérő már eltűnt.
Csütörtökön hivatalos közlés szerint azonosították a dagesztáni Kizljarban szerdán elkövetett merényletek egyik tettesét is: egy 22 éves helyi férfi, Daud Magomedov. Ugyancsak azonosítottak egy Nalcsikban szerdán megölt szélsőségest. Nevét még nem tették közzé, de bejelentették, hogy Anzor Esztyemirov, a Kabar-Balkárföld-i szélsőségesek nemrég szintén megölt vezérének helyettese volt, és számos térségbeli merényletben volt része.

Ismerik a szervezőket is

A biztonsági szervek már azt is tudják, kik állnak a merényletek mögött, és körözik őket - jelentette be Alekszandr Bortnyikov, a Szövetségi Biztonsági Szolgálat (FSZB) igazgatója. Bortnyikov egy, a dagesztáni Mahacskalában, Dmitrij Medvegyev elnök részvételével tartott értekezleten azt mondta: megerősítést nyert, hogy észak-kaukázusi illegális szerveződésekhez kötődnek a terrorakciók. Több személyt máris őrizetbe vettek, folyik a kihallgatásuk, és bizonyítékok is vannak arra nézve, hogy közük van a merényletekhez.

Medvegyev elnök arról beszélt, hogy a terrorizmus elleni harcban az eddiginél hatékonyabb módszereket kell alkalmazni, esetleg keményebben kell fellépni, és mindenképpen a megelőzésre kell összpontosítani. Az észak-kaukázusi terrorizmus elleni harcban öt alapvető feladatot jelölt meg: a rendvédelmi, igazságszolgáltatási és biztonsági szervek megerősítését, a terroristákra mérendő célzott, hatásos csapásokat, a terroristák és búvóhelyeik megsemmisítését, támogatást azoknak, akik el akarják hagyni a banditákat, valamint a gazdaság, az oktatás, a kultúra fejlesztését és az erkölcsi-szellemi tényező erősítését a térségben.

stifi 2010.05.14. 11:23:46

Igen, itt is komoly hír. Az FSZB főnöke nyilatkozta, hogy sajnálja, de nem sikerült őket élve elfogni. Medvegyev elnök erre úgy reagált, hogy "nem kell sajnálni...". Mellesleg gondolom, mennyire akarták őket élve elfogni, de ez egy teljesen más kérdés... :)
Egyébként szerintem teljesen igaza van Medvegyevnek, megmondom őszintén, ez azért tetszik az itteni helyzetben, Oroszországban. Teljesen más felfogás ez, sokszor úgy érzem, ésszerűbb...

Super 64 2010.05.14. 13:59:08

Nálunk ez - úgy tűnik - nem hír.

Teljesen egyetértek, hogy az oroszok fényévekkel gyakorlatiasabbak. Ugyan minek rendeznének cirkuszt (vö. bírósági tárgyalás) azért, hogy aztán életük végéig őrizgessék és pátyolgassák ezeket egy sitten, kockáztatva azt is, hogy a haverjaik a szabadon engedésüket követelve újabb merényleteket kövessenek el?
Az "ellenálltak" dolgon azért én is nagyokat vigyorogtam, bár lássuk be: ha egy csöpp eszük volt, akkor valóban nem nagyon törekedtek arra, hogy élve kerüljenek az FSZB kezére. :)

Ez a megjegyzés pedig egy újabb jópont Medvegyevnek - Putyin már korábban kifejtette, hogy mi a megfelelő hozzáállás a terroristákkal kapcsolatban:
oroszorszag.blog.hu/2008/09/13/besztof_v_v_putyin
:)

stifi 2010.05.14. 14:08:20

Igen, szóval nem hiába szeretik Putyint is idekint... Én is díjazom, mert normális felfogás alapján úgy vezetik az országot, hogy az ésszerű. Otthon ezt már régen radikálisnak mondanák, pedig szerintem egyáltalán nem az.

Super 64 2010.05.14. 14:27:46

Nekem is korrektnek tűnik, amit csinál, már csak azért is, mert ő az OROSZ miniszterelnök (jelenleg), tehát a saját hazája (és annak polgárai) érdekeit kell szem előtt tartania, nem pedig azt, hogy mit szeretne a nyugat, az IMF vagy az Amnesty International nevű gittegylet...
süti beállítások módosítása